אופנוענות ישראלית... במשקל זבוב.
 

כמה זמן לוקח “להתרגל לאופנוע”

כמה זמן לוקח להתרגל לאופנוע? להתרגל באמת, לרגעים שלא מתאים לו בדיוק מה שאנחנו מבקשים, הרגעים שכן והוא מבקש שנלחץ יותר. הכל מהכל, כל הטריקים והשטיקים.

צריך בכלל “להתרגל לאופנוע”? הרי אלו אלו לא שנות ה BSA של פעם.. שטיפלנו בכלים יותר משנסענו עליהם, המצב הרבה יותר טוב ויש לנו חיים קלים, אופנועים מגיעים מוכנים ובנויים, הכל סלחני ועמיד ועובד, אצל כל היצרנים אגב, גם הסינים. אז למה אני מחפש בעיות איפה שאין? סע תרכב תהנה. הרשו לי להיות פולני: כי עדיין אופנוע זה לא מכונית והכל יותר מורגש: אני מרגיש בדיוק מתי העברתי את רגלית ההילוכים לראשון לא בזמן, אני יודע בדיוק מתי משכתי את ההילוך מידי יותר או פחות. אני יודע אם חוסר תשומת הלב שלי גרם למנוע לגמגם.

מודה שלקח לי כמעט חצי שנה להתרגל לאופנוע הקודם, לפחות ככה הרגשתי. לנוכחי אני עדיין.. וקניתי אותו לפני יותר מחצי שנה. נכון ששעה אחרי הרכיבה הראשונה כבר מבינים איך מרגישה המצערת או הבלמים וכמה הוא סופג מהמורות, אבל זאת היכרות שטחית, מאוד שטחית. אני מאמין שצריך הרבה יותר זמן על הכלי כדי להכיר אותו. וככל שאתה לומד את המכונה הסופר משוכללת שנמצאת מתחתיך ככה אתה יודע לנהל אותה בצורה שתעשה לה צדק. כי היא עובדת קשה המכונה הזאת, ומגיע לה שלפחות נלמד אותה, שלפחות נתרגל אליה.

אז מה זה אומר? יש אין סוף דוגמאות, הנה כמה שעולות לראש: להתרגל לאופנוע זה כמה גז ומתי לתת בעברת הילוכים, כדי שלא נרגיש כאילו הוצאנו לו שן. זה לדעת כמה רגלית הצד סלחנית שמחנים אותו בשיפוע. להתרגל זה אומר להכיר את זווית צידוד הכידון, השונה מכלי לכלי, זה לדעת באיזה סל”ד טוב לו לשייט במהירות גבוהה, ולהפך. להתרגל לאופנוע זה להכיר איך המונע עובד הכי טוב, בכל הילוך, זה להבין כמה הוא שוקל, ולא על הנייר. זה גם להכיר את “הקליקים” ששומעים שנוסעים ליד שיח או חומה, או את אלה ששומעים אחרי שמכבים מנוע, ולדעת איזה מהם תקינים ואיזה לא.

להכיר אופנוע זה גם להכיר את עצמנו. זה לא תמיד ש”האופנוע לא סוחב”.. לפעמים זה אנחנו שלא עובדים נכון עם הקלאץ’. זה לא תמיד שהאופנוע “מרגיש לא בטוח בפניות חדות”, לפעמים זה אנחנו שלא התרגלנו לאורך בסיס הגלגלים, ששונה מהאופנוע הקודם שהיה לנו. זה לא ש”האופנוע דופק אותי בבורות”, זה אני שלא כיוונתי את הבולמים אל משקל הגוף שלי ששונה מהממוצע. להכיר אופנוע זה להכיר את עצמנו, איך אנחנו מתפקדים עליו.. כי בתור המנצח על התזמורת הזאת של מיליון חלקים עובדים, האחריות היא עלינו לנהל את זה כמו שצריך.

כמה זמן זה לוקח כל הדבר הזה? אני מניח שבשביל היכרות טובה, מספיקה, ראויה מספיק, כדי שנוכל להגיד ש”התרגלנו לאופנוע” – לפחות כמה חודשים. יבואו ויגידו אלה שחודש-חודש וחצי גג מספיק להם. אולי. בואו נסגור על ממוצע של שלושה.

ומה זה אומר על מבחני דרכים? חוץ ממבחנים ארוכי טווח שהם נדירים כי המציאות מחייבת, רוב רובם של המבחנים והביקורות מתבססים על יום יומיים רכיבה גג – כמה יש באמת היכרות אמתית לבנאדם על אופנוע ביומיים? יש רלוונטיות בכלל למבחני דרכים שאם היו נמשכים תקופה של כמה חודשים, אולי דעת המבקר הייתה שונה ממה שהוא כתב ביום הראשון? מי יודע. אין באמת מספיק זמן בשביל אי פעם לקיים את זה ועד אז נישאר בדעות שנוצרו בזמן קצר מאוד.

כל מה שנשאר לנו הוא להכיר את האופנועים שלנו טוב, ולדעת בעצמנו.


6 Comments

  1. אביב

    אהבתי את הכתבה ,
    ישנם סרטונים של בעלי הכלים ביוטיוב שמספרים איך זה לחיות עם הכלי.
    מהם ניתן ללמוד הרבה על הכלי וגם על אופי הרוכב.
    כך מצאתי את הנישה שלי, שמתאימה לסגנון החיים , המקום והזמן שאני נמצא בו.

  2. אבנר.ט

    מסכים עם הכל.
    השבוע התחרטתי,ואני לא קונה אופנוע חדש,רק משום שאני מכיר את כל הרעשים,סל”ד,זויות ואפילו איך לבצע בו טיפולים.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ה אורך של חבל? … זה תלוי בהמון משתנים, חלקם קשורים לאופנוע, חלקם קשורים לרוכב, יש אופנועים של יצרנים שונים שדומים בצורתם האחד לשני ואז המעבר פשוט, בעוד מעבר מאופנוע אייזי ריידר (קאסטום) לאופנוע ספורט, מחייב פרק הסתגלות ארוך יותר, רוכב מנוסה שרכב על מגוון אופנועים ידע להסתגל מהר יותר מרוכב מתחיל, ואופנועים מסוימים אינטואיטיביים מאחרים.

  4. אלי

    להכיר ממש טוב את האופנוע – אכן כמו שכתבת יפה.
    חצי שנה ואפילו יותר.
    אצלי.
    הבעיה שעד שאתה מכיר אותו לעומק, אתה מוכר אותו ועובר הלאה.
    וחבל….

השאר תגובה