אופנוענות ישראלית... במשקל זבוב.
 

טרייסר 9 דור-3 במבחן!

רגע, שנייה .

כל מה שתקראו פה הוא דעתי, על סמך רכיבות שלי. לא יהיו פה נתונים מפוצצים, או בכמה צירים חיישן מדידת האינרציה מודד (שישה). מה כן יהיה? חוות דעת של אדם פרטי שיצא לא לרכב לא מעט על הכלי הזה בחודש האחרון. ספוילר? כלי פגז, אבל לא הכל וורוד.

כרגיל (וכי דעתי נוטה להתפזר), אחלק את הפוסט לכותרות.. כל כותרת נוגעת בפן אחר של האופנוע.



קצת נתונים יבשים : מנוע: טריפל מקורר נוזל בנפח 889 סמ”ק. שלושת הצילינדרים האלה מפיקים 119 כ”ס ב-10,000 סל”ד, ומומנט של 9.5 קג”מ ב-7,000 סל”ד. כל העסק יושב כגורם נושא עומס בתוך שלדת אלומיניום בתצורת יהלום. מיכל דלק- 18 ליטר, משקל רטוב – 213 ק”ג, בלם קדמי: דיסק כפול 298 מ”מ, בלם אחורי: דיסק בודד 245 מ”מ, גובה מושב: 810-825 מ”מ (ניתן לכיוון), בסיס גלגלים: 1500 מ”מ .


אז מי אתה טרייסר 9 ??

טרייסר 9 (Tracer 9) הוא דור שלישי לאופנוע שיצא ב 2015 בשם – MT09-Tracer . גרסאת תיור לMT-09 – הנייקד הכוחני של ימאהה, הנהדר בפני עצמו. רכבתי על הדור הראשון שלו, וכבר אז הוא היה אחלה של אופנוע – לא מלוטש, אבל אחלה.

הדור השני של הטרייסר יצא ב2017  ונקרא “טרייסר 900” וניתנו לו בעיקר תוספות אלקטרוניקה, וליטושים ושיפורים קטנים. שמתם לב איך הוא קיבל שם משלו? ולא רק עוד גרסא לMT09.. העובדה שקיבל שם משלו הדגישה שזה לא עוד גרסאת-תיור של כלי קיים ,אלה כבר אופנוע בפני עצמו.

הדור השלישי, וזה שלפניכם בכתבה הזו, הוא כבר משהו ששווה לדבר עליו. חוץ משם חדש ונקי – “טרייסר-9” הוא קיבל, בין היתר:

תוספת של כמעט חמישים סמ”ק בנפח המנוע, שלדה חדשה וקלה יותר. זרוע אחורית, מיכל דלק ומושב חדשים, מערכת תאורת לד היקפית…לוח שעונים חדש צבעוני המחולק לשני מסכים נפרדים, כידון רחב יותר, י-ם של אלקטרוניקה ובקרות בטיחות, ועיצוב חדש מכף רגל עד ראש. אם להמיר את הרשימה המעייפת הזאת למילים פשוטות? ימאהה נתנו עבודה חבל על הזמן.

המנוע של הטרייסר 9 : חוץ מהעובדה שמדובר בטריפל (שלושה צילינדרים), יש לו, וזה נכון גם לגבי הדגמים הקודמים – אופי שונה ומיוחד. סוג של תחושה שאפשר להגדיר אותה כ”מחוספסת” או “גסה”.. אבל זה לא יהיה מדוייק. כי זה לא המקרה של חוסר ליטוש של מנועים לא-טובים. צריך יותר להתייחס לזה כאלה – מנוע “שמרגישים אותו”, בקטע טוב.

ואיך הוא מתנהג ?

יש מיתוס ידוע, על אדם עדין ומנומס, שברגעי מפתח יוצאת ממנו מפלצת בלתי ניתנת לריסון, אגדות כמו איש-הזאב.. דוקטור ג’ייקל ומיסטר הייד, ..או הענק הירוק בעידן המודרני. מבינים לאן אני חותר?

הטרייסר 9 הוא אופנוע עם מאניה-דיפרסיה. כי אחרי כל השדרוגים והשיפורים והשם החדש, אחרי הכל, עדיין מדובר, בשורשים, ב- MT-09 שיושב שם בפנים. וה MT-09 הוא, כמו שאומרים היום הצעירים: “חוליגן” .. או “פרא אדם”. אופנוע חזק מאוד, עם נטייה לכוח מתפרץ.

 נחזור אל הטרייסר 9 שלנו, עד בערך אמצע קשת הסל”ד, הוא מתנהג כמו ג’נטלמן אמיתי: מנומס, מתחשב, ויהנהן בנימוס לכל בקשתכם. הוא יהיה רגוע ויציב במהירויות הנמוכות ולא יעשה יותר מידי רעש. כל עוד אתם בחצי הראשון של סקאלת הסל”ד, הוא כלי נעים ומנומס שאפילו נראה טוב, ממש אופנוע להביא להורים. אבל תעלו מעל קו האמצע בשעון הטורים? וכמו דוב רעב, המנוע הופך אופיו: התגובה למצערת הגז הופכת מהירה יותר, הסאונד משתנה. הוויברציות הופכות בשרניות פי כמה. עם עד עכשיו רכבתם על דוקטור ג’ייקל, תגידו שלום למיסטר הייד.

מזל שיחד עם המנוע שכל כך חי הזה, ימאהה ידעה לתת ביטחון איפה שצריך: כמעט שלושה קילו שהאופנוע איבד מאז הדגם הקודם, כידון רחב, ומיכל דלק צר במיוחד איפה שצריך לחבק את האופנוע עם הרגליים – והתוצאה היא תחושה של כאילו אתם רוכבים על אופנוע קטן וקל בהרבה.

אם את האישיות המשוגעת של הטרייסר כולם מכירים, בואו נדבר רגע על האישיות השנייה שלו, זאת שנחבאת אל הכלים. בדור החדש ימאהה הבינו שרובנו לא גרים על פס הררי בדולומיטים. אנחנו נמצאים רוב הזמן מה לעשות, בדרך ליעד ולא ביעד עצמו. בנסיעות לעבודה או סתם בפקקים,  ודווקא שם האופנוע מתנהג בנימוס, אפילו לא עושה יותר מידי רעש. שיפור מורגש נוסף הוא המומנט, למנוע המחודש יש מלא, מ-ל-א ממנו. מצאתי את עצמי נכנס ויוצא מפניות ושוכח להוריד הילוך. ולא, האופנוע לא טרח להזכיר לי. פשוט המשיך בטורים נמוכים והתעלם באבירות מהעובדה שדעתו הרוכב שלו הייתה מוסחת, כנראה מנוף. בקיצור.. בדומה לאופנועי-תיור עתירי מומנט וסלחנות, הטרייסר 9, לפחות הצד המנומס והרשמי באופי שלו, זה שחי בטורים הנמוכים, יבלע בנימוס את הפאשלות שלכם ויעשה כאילו כלום לא קרה.


דוקטור ג’ייקל ומיסטר הייד

תיבת הילוכים, בולמים, בלמים:

בסדר. תיבת הילוכים בסדר, לא עושה קונצים ולא דרמות. ההעברה לראשון שהמנוע קר לפעמים יותר מורגשת ממה שצריך.. אבל אלו באמת קיטורים קטנוניים. בכל מה שקשור לתיבת ההילוכים, כנראה שהבעיה היא אצלי ולא אצל האופנוע. תראו, פשוט אחרי כמעט עשור על אופנועי סוזוקי.. נהייתי מפונק. אבל אני באמת סתם משוחד. תיבת ההילוכים עושה הכל ועושה טוב. יחס ההעברה מעניין שהראשון והשני התארכו לעומת הדגם הקודם והשלישי מרגיש שהתקצר במעט. אחרי זה כבר עסקים כרגיל.

מערכת הבלימה: אין תלונות בגזרה הזאת. הבלמים חזקים ומורגשים, כמו שצריך.

בולמים: חייב לציין שבתור אופנוע תיור הבולמים היו לי קשיחים מעט, רוכבי ספורט קסאחיסטים בטח יעידו שזה אידיאלי אבל לי הרגיש שאפשר להיות רך יותר. מהמורות הדרך בכבישים משובשים נספגו, אבל לא מספיק. אני מודה שלא ניסיתי לכוון את הבולמים – וכן הבולמים בטרייסר 9 ניתנים לכיוון מלא, גם הקדמיים וגם האחורי, כך שאני מאמין שעם כיוון נכון המצב ניתן לפתרון.

קצת על אלקטרוניקה (שלא תגידו שאין בכלל) :

מצבי ניהול מנוע: יש לו ארבעה מצבי ניהול מנוע לטרייסר: ש1- הכי משוחרר-רסן, 2- ממוצע, 3- לגשם/חול, ו-4 שהוא נתון להתאמה אישית. ההבדל בין המצבים מורגש בהתאם. מצב-2 מין הסתם היה הנוח ביותר. אבל מצב-1 נתן לאופי עליו דיברתי להיות המורגש ביותר.. כך שאם בא לכם, ויש לכם את הכישורים לתת בראש, אז האופנוע – הוא לא רק שהוא יכול, הוא גם משדר שהוא לגמרי מעוניין. האופי המתפרץ שמתעורר אחרי שמחט הסל”ד חוצה את קו האמצע, יחד עם מצב ניהול מנוע-1, לגמרי יעשו את העבודה.

בקרות בטיחות: אני באמת לא נכנס לזה אין לי כוח: אבל כמו מצבי ניהול המנוע – יש לו ארבעה: מ1-עד 4. הראשון הכי מתערב ומרסן, השני פחות וכך הלאה. הרביעי כבר ניתן להתאמה אישית. אה, ויש עכשיו גם קרוז קונטרול. אז בכלל סיבה למסיבה.

לוח (לוחות, שני לוחות) השעונים : הדעות, כמו לוח השעונים עצמו – חלוקות לשניים.. יהיו שיגידו שזה לא נוח, לא יודעים על איזה להסתכל.. וכו’. מבחינתי, מדובר בהברקה. החלוקה כך שמידע הנסיעה מרוכז במסך השמאלי, והמידע הכללי כמו טמפרטורת מנוע, קילומטר לליטר וכו’ מרוכז בימיני הוא נוח להפליא – אתה לא באמת צריך להסתכל על שניהם כל הזמן – רק על זה שרלוונטי כרגע. מעבר לזה הם ניתנים להתאמה אישית מלאה והתפעול, לוקח זמן להבין אותו (מתבצע על ידי גלגלת קטנה בצד) אבל באמת לא מדע טילים. אחרי היכרות ראשונית אימצתי את שני המסכים כאילו היו אחד.


לוח השעונים – לא פחות מהברקה.

גם לסבתא שלי יהיה עליו נוח ??

או, סעיף הנוחות המפורסם. אז ככה: הטרייסר 9 הוא אופנוע נוח?? לא. כאילו כן. אבל לא, באופן יחסי. תראו, כמו הרבה דברים בטרייסר, זה מורכב. אם אתם מסתכלים עליו כעל אופנוע ספורט – הוא יהיה נוח משמעותית. אבל אם תסתכלו עליו כעל תיור – המושב של הטרייסר קשיח מדי לדעתי וטעון שיפור. אחרי שעת רכיבה…מה שנקרא, הרגשתי את עצמי יושב על האופנוע.

נקודה נוספת חשובה שאני רוצה להתייחס אליה – רכבתי על האופנוע בימים הכי חמים בשנה (ובמאה האחרונה אבל זה כבר נושא לכתבה בנושא אקלים), אבל מערכת הפליטה, בדגש על דוד האגזוז, עשה לי מהקרסוליים מרק. דוד האגזוז הוא בעצם תיבת פח מרובעת מתחת לאופנוע. שזה יפה וגזעי ומגניב אבל לגבי הרגליים? פחות. הקרסוליים שלי התחממו יפה מאוד אחרי שעה ומשהו בשעות החמות של היום..אולי בימים קרים זה יתרון? אבל כבר לא נשארו לנו הרבה כאלה בישראל.

מיגון הרוח: מגן הרוח ניתן לכיוון, והוא מעוצב ויפה, אבל מספק את הגנת הרוח המינימלית הנדרשת, לא יותר. אין שיפור משמעותי מהדגם הקודם. בהתאמה, בעולם החלפים לטרייסר 9 החלק הנפוץ ביותר הוא מגן רוח חליפי, כך שאם תקנו את האופנוע, שווה להוסיף ולשדרג.

איך הוא נראה?

כרגיל בטרייסר! זה מורכב. כאחד שאהב את העיצוב הקודם, אני מודה שבהתחלה התאכזבתי מהתמונות, חשבתי שימאהה לקחו אופנוע בעל מראה חד ומגניב, והפכו אותו לבעל מראה “חזירי” עם חזית מנופחת. אבל שמביטים עליו במציאות התמונה משתנה. המידות הרבה פחות מוגזמות והוא מעוצב להפליא: מהצורה המפוסלת של מיכל הדלק, עד ליחידת הפנסים הקדמיים הצרה. אם בדור הקודם נושא העיצוב היה רק סעיף אחד מבין הכלל, בדור החדש העיצוב מקבל מקום משל עצמו. תאהבו או לא, זה לא אופנוע עם עיצוב שמתמזג ברקע.


העיצוב החדש של הטרייסר, הוא לדעתי קליעה בול למטרה.

כמה כליות צריך למכור כדי לקנות אחד?

הוא יצא בתחילת השנה והגיע לישראל לפני שנייה בערך כך שאין כמעט יד שנייה. מטרו מוכרים אותו כרגע (14.8.21 שעה אחת בצהריים) ב 80 אלף שקל על הכביש. שזה לא זול אבל גם לא יקר, בזמן שכלים אחרים בקטגוריה עם מנוע טריפל (..ומבטא בריטי) עולים יותר באופן משמעותי.

מילה על גירסאת ה-GT! לא, לא רכבתי על ה-GT , אבל היא מתומחרת בעשרת אלפים שקלים יותר. ומגיעה בלי מזוודות הצד. וכן אני מקטר, כי נכון שבGT יש תוספות מבורכות כמו ידיות ומושב מחוממים, קוויקשיפטר, מתלים סמי אקטיביים ועוד.. אל בשביל עשרת אלפים שקל יותר? בחייאת מטרו – שימו כבר את המזוודות.


שורה תחתונה!

ממש כמו הצג הכפול שלו – הטרייסר 9 החדש הצליח לעיתים להשאיר אותי חצוי. לרגע הרגשתי על אופנוע יום-יומי מרוסן, ורגע אחרי על חוליגן שרעב לגז. רגע אחד חשבתי שהוא ממש נוח ושעה אחרי זה חיכיתי לעצירה כדי לתת לגב לנוח ולרגליים להתקרר מדוד האגזוז הרותח שצמוד לקרסוליים. בהתחלה התגעגעתי לעיצוב הקודם אבל דקה של הסתכלות על האופנוע המציאות שכנע אותי אחרת. הטרייסר 9 החדש הוא כל מה שאופנוע ספורט-תיור אמור להיות. עדין כשצריך, וברברי ..גם כשצריך. הוא אופנוע סופר מהנה, סופר מגניב, עם טונות של אופי ואישיות. בעצם אפילו שתיים.. כן הוא יכול להיות נוח יותר, חם-פחות ברגליים, אבל חוץ מזה באמת שקשה לי למצוא על מה לקטר עליו, ותאמינו לי שחיפשתי.


One comment

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    עשיתי תוכנה לדגם הקודם של הgt והוא נהפך לכלי שלא שווה לשדרג עבור החדש ….. וגם יפה יותר לטעמי

השאר תגובה